Zwiastowanie. Niezwykły obraz Antonello da Massina

Pragnę przedstawić obraz „Annunciata”, mistrzowski i absolutny majstersztyk sycylijskiego malarza Antonello da Messina. Obraz, namalowany w 1475 roku, jest uważany bez wątpienia za jeden z największych dzieł sztuki włoskiej Quattrocenta. Obraz można zobaczyć w „Galerii Regionalnej” Palazzo Abatellis w Palermo.

Przed opisaniem wysublimowanej postaci kobiety otulonej płaszczem koloru morza,która jest bohaterem obrazu, należy zwrócić uwagę na kontekst historyczny, w którym zostało dzieło wykonane. „Ave Maria gratia plena …” Modlitwa Zwiastowania… słowa z Ewangelii św Łukasza pojawiają się, gdy Archanioł Gabriel, kiedy ogłasza Dziewicy jej boskie macierzyństwo. Działo się to w okresie szybkiego rozprzestrzeniania się kultu maryjnego, pomiędzy XIV i XVI wiekiem.

Stajemy bez żadnej wątpliwości przed bardzo młodą kobietą. Maria jest zaskoczona przybyciem Anioła, w ręku trzyma książkę. Po raz pierwszy autor obrazu ucieka od schematu tradycyjnego pokazania momentu Zwiastowania; to Maria jest niekwestionowaną gwiazdą sceny. Całą uwagę skupiają gesty i czysty wdzięk twarzy. Nawet przestrzeń wokół, pozbawiona architektury i krajobrazu, sprzyja kontemplacji twarzy Maryi.

Przyszła Matka Zbawiciela, trzyma w trzech palcach lewej dłoni niebieski welon, który otacza ją, jakby chciał osłonić dokonaną Pełnię w łonie Maryi. I nie jest to bynajmniej kwestia tylko skromności, ale obrona tego, co kobieta czuje wewnątrz siebie… Można wyobrazić sobie drżenie całej postaci, jakby dreszcz ogarniający w momencie uświadomienia tajemnicy Zwiastowania. Choć malarz zdecydował się na pozbycie Anioła z obrazu, to jednak poprzez obraz młodej kobiety, wyczuwalna jest jego obecność.

Oczy Maryi…lekko odwrócone, pokorne i wyniosłe zarazem; zadumane bo: „Jakże się to stanie, skoro nie znam męża?” I odpowiedź Anioła: ” … nic nie jest niemożliwe dla Boga”

Czy widać strach w Maryi? Nie, decyzja jest podjęta, choć myśl o przyszłym losie pozostaje wyrażona słowami „ Oto ja służebnica Pańska mi się stanie według twego słowa”

Jedynym elementem, który zakotwicza obraz w swoim czasie powstania, jest klęcznik w stylu gotyckim. Otwarta książka na nim, ma wartość symboliczną- wszystko zostanie spełnione zgodnie z tym co zostało napisane. Uniesione kartki, jakby trzepotanie, to być może wibrująca Obecność Ducha Świętego

Na podstawie artykułu  Alessandry Scriva  na stronie http://www.famedisud.it

Sztuka sakralna

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

rfwbs-slide
Przejdź do paska narzędzi